Trong ngày 20/10, chúng ta luôn dành cho những người phụ nữ xung quanh những lời chúc tốt đẹp nhất. Bạn bè, đối tác, đồng nghiệp, thầy cô giáo... họ đều là xứng đáng nhận được tình cảm và sự trân trọng từ bạn nhưng bạn cũng nhất quyết không được quên người phụ nữ đầu tiên và quan trọng nhất của cuộc đời mình. Đó chính là người mẹ hiền yêu dấu đã mang nặng đẻ đau và luôn dành trọn sự yêu thương cho con cái và mái ấm gia đình.

Không có lời nào có thể diễn tả hết công lao to lớn của những người mẹ vĩ đại, chỉ biết mượn lời bài hát Nhật ký của mẹ để chia sẻ cùng các bạn những nỗi niềm của người mẹ suốt cả cuộc đời luôn dõi theo sự trưởng thành của con cái:

Bao ngày Mẹ ngóng, bao ngày Mẹ trông, bao ngày Mẹ mong con quay về,

Ấp trong giấc mộng nhớ bao tháng ngày bé con hồn nhiên bên dáng Mẹ,

Mẹ chợt tỉnh giấc, và Mẹ nhìn thấy, con Mẹ vẫn bé như thiên thần,

Thấy con khóc oà, mắt Mẹ lệ nhoà, cảm ơn vì con đến bên Mẹ...

Trong niềm cảm xúc đong đầy về mẹ yêu, IELTS SUCCESS cũng muốn gửi gắm đến các bạn câu trả lời mẫu cho câu hỏi IELTS SPEAKING PART 2 chủ đề: Miêu tả một người mà bạn ngưỡng mộ nhất.

Describe a person in your family who you admire. You should say

  • What his/her relationship is to you?
  • What he/she has done in your life?
  • What he/she does now?

and explain why you admire this person so much.

DOWNLOAD CÂU TRẢ LỜI THAM KHẢO VÀ BẢN DỊCH TIẾNG VIỆT TẠI ĐÂY


Sample answer:

I am going to talk about my mom, for whom I have a great admiration.

Her name is Hoa with a down tone, which means living in harmony with other people in Vietnamese. She used to work as a manager of a food company, but now she is retired.

She is approaching 50 years old, but she looks very young for her age with a round face framed by shoulder-length hair.

Regarding personality, she is such a caring person. When I was little, although she was up to her ears in work, she managed to spend time bringing up my sister and me successfully.

Another admirable trait of her is that she is extremely knowledgeable as she has undergone ups and downs and gained much experience in her life. Whenever I encounter problems,she always stands by my siđe and is the first one I turn to for valuable advice. I remember when I failed to get admitted to the gifted class at high school, I felt blue and disappointed, but she gently told me, "You need to see a failure like a shovel because you can use it to bury your gift or dig up all your hidden potential.

All in all, if I had to talk about a person who I adore, it would be my beloved mother, a real-life "wonder woman”.